יום שישי, 20 בינואר 2012


חכמת המעגל ואמנות ההקשבה (חלק א)

תשומת לב מלאה היא מצרך נדיר בתקופתנו, בה אנו עסוקים בו זמנית בכמה משימות , דבר המפצל את המיקוד ומחליש את יכולתנו להבחין ברגשות ובצרכים של אנשים אחרים.
דרך  תרגול בשיטת מעגל  ההקשבה נוכל לחזק את מקדמי ההקשבה: ריכוז, סקרנות, התעניינות אמיתית בזולת, פתיחות וצניעות.
הקשבה "רחבה" ונקייה היא הבסיס לכל תהליך של מודעות אישית ולכל סוגי ההנחיה, האימון, ההוראה והטיפול. כאשר אנו בהקשבה- אנו בנוכחות מלאה בהווה, בדברי הזולת ובו זמנית ברגשות ומחשבות שלנו, עובדה המאפשרת לנו להיות שם באמת עבור מישהו אחר.
 שיטת  "מעגל ההקשבה"  פותחה בדיוק למטרה זו : דרך סיפורי חיים (על נושא מוגדר )הנפרשים לפנינו, אנו מתאמנים – בעזרת ארבע כוונות המעגל  וחפץ הדיבור העובר מיד ליד ומאפשר רק לאדם אחד לשאת דברו– בדיבור והקשבה מהלב.
סיפורי חיים היו תמיד חלק מהחוויה האנושית ובעזרתם היא מורגשת,מועברת ומעניקה לחיינו משמעות וכיוון.  הסיפורים מהווים ביטוי אותנטי של  החיים, ודרכם ביכולתנו לגלות את המשותף בין בני האדם  - ללא קשר למין, גזע, תרבות או לאום.
                                                                              
חכמת המעגל :     בסיפור החיים האותנטי (המסופר ללא מטרה להשיג משהו או כל מניפולציה אחרת)מעורבים מטרות,יעדים,רגשות,תקוות ודרך קבלת החלטות. חשוב לציין שבאמנות ההקשבה איננו מנתחים/מייעצים/משקפים או מגיבים באופן ישיר לסיפור – אלה מתמקדים בהקשבה בלבד !   בדרך זו אנו מאפשרים למה שאני מכנה "חכמת המעגל" להתגלות.    מושג חמקמק זה שונה  ממה שאנו רגילים לראות
 כ"חכמה".  אנו מכירים אנשים חכמים, מעשים חכמים ומושג החכמה נתפש כמשהו אישי הנלמד או נרכש ע"י אדם מסוים.  החכמה האישית היא ליניארית-קווית בעוד חכמת המעגל היא סינרגטית-מעגלית.  כלומר יש כאן משהו שנוצר מתוך סיפורי החיים המונחים כמטאפורה במרכז המעגל ומזינים את כלל חברי הקבוצה בחכמה עתיקה/חדשה .      חכמה זו מעצימה את יכולת קבלת ההחלטות מתוך הקבוצה, את יכולת ניהול הקונפליקטים שמתגלעים בין בני אדם ואת יכולתם לקבל דעות וגישות שונות והבנה שכולן חלק מהפסיפס האנושי.
האם חוויתם אי פעם את חכמת המעגל?
שתפו אותנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה