יום ראשון, 29 בינואר 2012

הקשבה "אוטוביוגרפית"

אם נתבונן באופן מעמיק בהקשבה שלנו – נגלה כי רוב הזמן אנו מקשיבים  בעיקר לעצמנו - כלומר למה שאנו חושבים על מה שנאמר לנו.... אני מכנה זאת "הקשבה אוטוביוגרפית....."

זהו תהליך טבעי ואין בו פסול, ועם זאת ברצוני להצביע על אפשרות לפתח בתוכנו הקשבה מסוג שונה –
הקשבה השמה את הדגש על הזולת ולא בפרשנות שלנו לדבריו!   הקשבה נקייה מ"רעשים" וחסמים המונעים מאיתנו באמת להקשיב: דעות, מחשבות מתרוצצות, שיפוטיות, קוצר ורוח ועוד.
 תשומת לב מלאה היא מצרך נדיר בתקופתנו, בה אנו עסוקים בו זמנית בכמה משימות , דבר המפצל את המיקוד ומחליש את יכולתנו להבחין ברגשות ובצרכים של אנשים אחרים.
דרך  תרגול בשיטת מעגל  ההקשבה נוכל לחזק את מקדמי ההקשבה: ריכוז, סקרנות, התעניינות אמיתית בזולת, פתיחות וצניעות.
הקשבה "רחבה" ונקייה היא הבסיס לכל תהליך של מודעות אישית ולכל סוגי ההנחיה, האימון, ההוראה והטיפול. כאשר אנו בהקשבה- אנו בנוכחות מלאה בהווה, בדברי הזולת ובו זמנית ברגשות ומחשבות שלנו, עובדה המאפשרת לנו להיות שם באמת עבור מישהו אחר.
 שיטת  "מעגל ההקשבה"  פותחה בדיוק למטרה זו : דרך סיפורי חיים (על נושא מוגדר )הנפרשים לפנינו, אנו מתאמנים – בעזרת ארבע כוונות המעגל  וחפץ הדיבור העובר מיד ליד ומאפשר רק לאדם אחד לשאת דברו– בדיבור והקשבה מהלב.
סיפורי חיים היו תמיד חלק מהחוויה האנושית ובעזרתם היא מורגשת,מועברת ומעניקה לחיינו משמעות וכיוון.  הסיפורים מהווים ביטוי אותנטי של  החיים, ודרכם ביכולתנו לגלות את המשותף בין בני האדם  - ללא קשר למין, גזע, תרבות או לאום. אז איך נעזרים במתודה הנרטיבית של המעגל להתאמן להקשבה לזולת באופן מלא ?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה