יום רביעי, 17 ביוני 2015


אם נתבונן באופן מעמיק בהקשבה שלנו – נגלה כי רוב הזמן אנו מקשיבים  בעיקר לעצמנו...
 דברי הזולת עוברים דרך המסננת הרגשית/ חשיבתית שלנו. מסננת זו  בנויה מדעות קדומות, הניסיון, האמונה ומרכיבים סובייקטיביים רבים נוספים.
הקשבה מעצימה היא הקשבה  מסוג שונה -  כזו השמה את הדגש על הזולת ולא בפרשנות שלנו לדבריו.
זוהי הקשבה המעצימה הן את הדובר והן את המקשיב. 

מה תקבל משיפור יכולתך להקשיב באופן מלא ?

·         שיפור במערכות היחסים עם האנשים החשובים בחייך.
  הקשבה מהווה את הבסיס לתקשורת בין-אישית  שהיא המרכיב העיקרי הקובע את איכות מערכות היחסים בבית, בעבודה ובכלל.
·         התמודדות קלה יותר עם חילוקי דעות, ויכוחים ועימותים.
ככל שאנו מקשיבים יותר – אנו מבינים יותר, וכך ביכולתנו לראות ולהרגיש גם את הצד השני ולא רק את עצמנו . בדרך זו גוברת יכולתנו לקבל מגוון דעות וגישות, תוך מתן כבוד לכל הקולות.
·         יותר השפעה ואפקטיביות -  הבאות עם שיפור דפוסי התקשורת והיכולת לעבוד יחד בכל תחום.
·         שקט נפשי – הבא כתוצאה ממחשבה ופעולה למען הזולת המובילות לתחושת שותפות.
·         בריאות משופרת – מחקרים רבים מצביעים על הקשר בין מערכות יחסים איתנות לבין בריאות גופנית ונפשית טובה יותר.

מדוע זהו אתגר?
דיבור והקשבה המובילים להעצמה ושיתוף פעולה הם קשים ומורכבים הרבה יותר מדרישה, ויכוח כוחני, איום או פשוט לעשות רק מה שאתה רוצה.  דפוסי התקשורת שלנו ארוגים באופן בלתי נפרד באופי, מנהגים ודפוסי חשיבה ודיבור שלנו מזה שנים רבות-לרוב משנות הילדות – כך שכל שינוי בהם דורש שינוי מהותי בעצמנו ובדרך שאנו מתייחסים אל עצמנו ואל הזולת כמו גם הדרך שבה אנו רואים את העולם.
על מנת להקשיב באופן מלא עלינו לפתח את תכונת "העד" – היכולת להתבונן על עצמי בזמן מחשבה/דיבור/פעולה. תכונה זו הכרחית  בשביל לשנות את הדפוסים האוטומטיים של התקשורת הבין אישית ,להכניס יותר חופש ובחירה בתגובה ולהעלות את המודעות האישית.  זהו תהליך מורכב ומתמשך הדורש משמעת התמדה ונחישות.
סיבה נוספת לקושי לאמץ דפוסי הקשבה ותקשורת חיובית ומעצימה היא הסביבה שלנו המלאה בדוגמאות הפוכות. פתח טלביזיה או עיתון ומיד תוצף בזרם של אלימות, סרקזם וציניות, ביקורתיות ולגלוג. כל אלו הם  "תבלינים" החוסמים תקשורת והקשבה המקרבים בין בני אדם.  כך שעלינו לפעול בניגוד לזרם המרכזי של תקשורת ההמונים.

החדשות הטובות הן שהמאמץ משתלם – וככל שנלמד וניישם דפוסי הקשבה ותקשורת מעצימה בחיינו, נאפשר לעצמנו  ולסובבים אותנו חיים טובים יותר בכל המובנים.

עירן הלוי- מרכז אוריאל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה