יום שני, 22 ביוני 2015

להקשיב ולא רק לשמוע

  שיטת "מעגל ההקשבה"  פותחה במטרה לחזק את התקשורת הבין-אישית  כאשר הדגש הוא על יכולתנו להקשיב באופן מלא ולא שיפוטי ולקבל מגוון דעות. 
כמו כן אנו לומדים לדבר כך שיקשיבו גם לנו !    שיטה זו  מעודדת כנות, אמון, ספונטאניות וכבוד לזולת ולעצמי,ומאפשרת הקשבה מלאה של הקבוצה   לכל משתתף המקבל הזדמנות להשמיע את קולו בצורה שווה.
זהו כלי פשוט ומדויק המסייע ביצירת מרחב אשר בו  שינוי בעמדות וסטריאוטיפים יכול להתרחש. ב"מעגל ההקשבה" יש פוטנציאל להקשבה בין אנשים וקבוצות שונות.

דרך הסיפורים המובאים אל המעגל נוצר מפגש אנושי, שמאפשר להביא גם נושאים קשים, או טעונים. מפגשים בדרך המעגל מתאפיינים ביכולת לקבל דעות שונות,תרבות דיון  שקטה והקשבה לכל הקולות העולים.  מעצם המבנה שלה מעודדת שיטה זו כנות, הקשבה בלתי שיפוטית, אמון, ספונטאניות וכבוד לזולת ולעצמי.

מתנות מעגל ההקשבה
• תמיכה המתרחשת בעקבות הקשבה ללא תגובה / שיפוט / ביקורת / שיקוף.
• תהליך של למידה  ושינוי נקודת המבט על עצמי  ועל סיטואציה נתונה  דרך הקשבה לסיפורים של האחרים.
• שייכות , חיזוק הערך העצמי, תחושה שיש לך מקום – שקולך נשמע.
• ההקשבה לקול הפנימי מתחדדת.
• גיבוש - דרך הסיפורים פוגשים את האנושי שבכל אחד,וכך מתחזק המשותף (במקום המפריד)  בין חברי הקבוצה.
• אנו לומדים להכיר תודה גם למי שדעתו הפוכה משלנו ומבינים שקולו הוא קול נוסף מכלל הקולות השונים המרכיבים את השלם.
• כל בעיה היא הזדמנות שאפשר להתחלק בה!
• הזמנת "המתנגדים" שלנו לעבוד במשותף- ולא נגד- כדי לתת מענה לסוגיה האמיתית הנידונה.

פיתרון בעיות וקבלת החלטות :  הנטייה הטבעית שלנו "לתקן" מיידית כל בעיה , אינה מאפשרת לנו להתבונן ולהבין את ההקשר הרחב יותר, ולשמוע קולות נוספים, השונים מקולנו אנו.
דרך מעגל ההקשבה אנחנו נחשפים לקשת השקפות ונקודות מבט על דילמה / בעיה / ניתוח אירוע. במרחב שנפתח,מתאפשרת התבוננות שקטה ועמוקה על העניין הנדון,ללא צורך לפתרון מידי,וכך כאשר מגיע הזמן להחליט – תהיה ההחלטה עם פרספקטיבה רחבה יותר,ועם תחושת שותפות של המשתתפים.
היעד הראשון של כל מקבל החלטות הוא להבין.  דרך המעגל הוא לומד מה חשוב לאנשים בסוגיה הנידונה ,מה חבוי מתחת לפני השטח המילולי, ומה הן הרגשות , הפחדים והצרכים של האנשים.
בשיחה רגילה אנשים משמיעים דעות ,ובמעגל ההקשבה מתאפשרת בדיקה של הנחות היסוד  שמהן נובעות הדעות - וכך ניתן להבין טוב יותר מה מניע את המשתתפים . שיתוף בהנחות היסוד פותח מרחב של הקשבה, הבנה וראיה רחבה יותר של העניין!
הסיפורים – שהם לב המעגל – מכילים את הנחות היסוד שלנו, הערכים והרגשות.
אנו רואים ,אם כך,שמעגל ההקשבה משפר ומעצים את דפוסי התקשורת במערכות יחסים,בעבודת צוות,בהדרכה,מכירות ושרות לקוחות ובעצם בכל מקום בו מתקיימת אינטראקציה אנושית.

להרחבה - www.urielcenter.co.il



עירן הלוי – מרכז אוריאל          

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה