יום חמישי, 18 ביוני 2015

מעגל הקשבה - הסיפור הקולקטיבי

 רקע - סיפורי חיים היו תמיד חלק מהחוויה האנושית הקולקטיבית  ומאז שחר האנושות נעזרו בהם בני האדם להעברת חכמה, ידע, מוסר ומסורת .   הסיפורים מעניקים לחיינו משמעות וכיוון, עניין ותחושת שייכות ועוזרים לנו להבין טוב יותר את המורכבות והמסתורין של חיינו.
בסיפור  האותנטי מעורבים מטרות, יעדים, רגשות, תקוות ודרך קבלת החלטות. 
 השיטה -  שיטת מעגל ההקשבה פותחה  במטרה לאפשר לכל אדם בקבוצה להביא את דבריו - על נושא נתון המובא למעגל על ידי המנחה -  במרחב בטוח ומוגן ולקבוצה להתמקד בהקשבה מלאה,  כאשר גם הדבור וגם ההקשבה נעשים בכמה כללים פשוטים – כוונות פנימיות – של דבור והקשבה מהלב. הנושא מזמין סיפור מהחיים דרכו מתרחשת הלמידה.
הסטינג - אנו נעזרים ב"חפץ דבור" העובר מיד ליד ומסמן מי הדובר וכך לכל משתתף יש את המקום שלו לדבר ללא הפרעה.  הן המדבר והן המקשיבים משוחררים מהצורך להביע דעה, להגיב, לשפוט או להסכים. הקבוצה יושבת במעגל כאשר המנחה הוא חלק אינטגרלי ומביא גם את הסיפור שלו.  במרכז המעגל נמצא נר דולק המסמל את מרכז הקבוצה וכמטאפורה  אליו מובאים סיפורי החיים.    בעזרת הקשבה עמוקה לסיפור ולאדם המספר ביכולתנו להבין את הנחות היסוד  הערכיות והמוסריות של המספר - בשונה מהקשבה לדעותיו, שם אנו פוגשים בעיקר את החלק הקוגניטיבי-אינטלקטואלי שלו. 
 הסיפור הקולקטיבי -  מתגלה מתוך "חכמת המעגל".  מושג חמקמק זה מציע פירוש רחב למילה "חכמה".  החכמה האישית היא ליניארית-קווית בעוד חכמת המעגל היא סינרגטית-מעגלית.   יש כאן משהו שנוצר מתוך סיפורי החיים המונחים כמטאפורה במרכז המעגל ומזינים את כלל חברי הקבוצה בחכמה עתיקה/חדשה .   
  חכמה זו מזכירה לנו שאנו חולקים חלק מזהותנו עם אנשים רבים אחרים. הבנה זו מחזקת את יכולת ניהול הקונפליקטים שמתגלעים בין בני אדם ואת יכולתם לקבל דעות וגישות שונות והבנה שמעבר לזהות האישית טמון "הסיפור הקולקטיבי" של המשתתפים במעגל – מה שמזמן התבוננות ותובנות על הנרטיב המחבר זהויות.


תפקיד המנחה -   תפקיד המנחה המקצועי הוא בעיקר לאפשר -  להיות נוכח ומחויב למה שקורה ברגע הזה במקום להשתדל שהמעגל "יצליח".  הוא מהווה "שרת" של הקבוצה ומוביל את התהליך כאשר הוא גם משתתף בו זמנית - "יושב על שני כסאות" – אתגר ייחודי לשיטה.  הוא נעזר לא רק במילים אלא גם בשקט, בתנועה, במשחקים, בתקשורת לא מילולית וכלים נוספים העוזרים לאותנטיות לבוא לביטוי בכל ההתגלויות שלה .     מנחה מנוסה הוא "שקוף"  במובן שלאחר סיום המעגל המשתתפים פחות מתרשמים ממנו ויותר מתחושת הגיבוש, החיבור המשותף ו"חכמת המעגל" ששייכת לכולם שהתגלתה.

לסיכום - כולנו חולקים סיפור קולקטיבי המחבר אותנו מתחת לזהויות האישיות שלנו, סיפור במובן של שייכות וזהות למין האנושי. מעגל הקשבה (בהנחיה מקצועית ומסורה) מאפשר לסיפור הזה לצוף ולהתגלות לתודעה השקטה והקשובה.

חכמת המעגל גדולה מחכמתו של איש מאתנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה