יום שבת, 14 בפברואר 2015

למה קשה כל כך לשתף פעולה






הרבה אנשים וארגונים מדברים על שת"פ - אך למעשה רוב הזמן אנו עסוקים בעצמנו, בצרכים, בתשוקות ובאינטרסים שלנו. רוב שיתופי הפעולה הם אסטרטגיה להשיג להשיג דברים אלו...  זהו המצב הטבעי שלנו - הנובע מאבולוציה של הישרדות , מאבקי כוח ושליטה ותרבות של "החזק שורד". עם זאת, בכולנו טבוע גם צורך להשתייכות, לידידות והשפעה הדדית.
  דיבור והקשבה המובילים להעצמה ושיתוף פעולה הם קשים ומורכבים הרבה יותר מדרישה, ויכוח כוחני, איום או פשוט לעשות רק מה שאתה רוצה. דפוסי התקשורת שלנו ארוגים באופן בלתי נפרד באופי, מנהגים ודפוסי חשיבה ודיבור שלנו מזה שנים רבות-לרוב משנות הילדות – כך שכל שינוי בהם דורש שינוי מהותי בעצמנו ובדרך שאנו מתייחסים אל עצמנו ואל הזולת כמו גם הדרך שבה אנו רואים את העולם.

 על מנת להקשיב באופן מלא עלינו לפתח את תכונת "העד" – היכולת להתבונן על עצמי בזמן מחשבה/דיבור/פעולה. תכונה זו הכרחית בשביל לשנות את הדפוסים האוטומטיים של התקשורת הבין אישית ,להכניס יותר חופש ובחירה בתגובה ולהעלות את המודעות האישית. זהו תהליך מורכב ומתמשך הדורש משמעת התמדה ונחישות. סיבה נוספת לקושי לאמץ דפוסי הקשבה ותקשורת חיובית ומעצימה היא הסביבה שלנו המלאה בדוגמאות הפוכות. פתח טלוויזיה או עיתון ומיד תוצף בזרם של אלימות, סרקזם וציניות, ביקורתיות ולגלוג. כל אלו הם "תבלינים" החוסמים תקשורת והקשבה המקרבים בין בני אדם. כך שעלינו לפעול בניגוד לזרם המרכזי של תקשורת ההמונים.
על מנת לשתף פעולה להשגת מטרות משותפות עלי לפתח בתוכי תכונות כצניעות, הקשבה, חשיבה רציונלית, ראיית התמונה הגדולה, חמלה, אמפתיה (היכולת לשים את האגו שלי בצד)והכי חשוב - לרצות באמת לעבוד יחד עם אחרים !  אם כך אנו רואים ששיתוף פעולה אינו טבעי לנו ודורש מאמץ ומודעות כמו גם אמונה שזה הדבר הנכון - ולבסוף מביא תמיד תוצאות טובות מכל בחינה שהיא.

"רוצה להגיע מהר? לך לבד. רוצה להגיע רחוק? לך ביחד. "

אמנות ההקשבה מהווה יסוד איתן לבניית שיתופי פעולה מכל סוג שהוא.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה